“Няхай са святымі адпачывае, а нас доўга чакае…”



Сустракаем Дзяды. Вось ужо прабегла чвэрць стагоддзя, як у Беларусі 2-е лістапада перастала быць выходным днём і царква ўсё больш прасоўвае іншыя памінальныя дні продкаў, але дзе нідзе па краіне традыцыя захоўваецца. Дзесьці мацней памяць, што сёння трэба ўзгадаць памерлых сваякоў, наведаць могілкі, падрыхтаваць памінальны стол, а дзесьці гэта ўжо засталося ў мінулым.

Чалавеку ўласціва час ад часу разважаць пра смерць, кожны хоць аднойчы па меры сваіх ведаў і ўяўленняў разводзіў філасофію па пытанню сыходу з зямнога жыцця. У такія дні думкі прыходзяць неяк самавольна.

Набажэнства на Дзяды-2012 у Пінску на старых гарадскіх могілках (каталіцкая частка) на месцы спаленага ў 1960-я гады касцёла Балеснай Маці Божай, фота аўтара.

Са зменай эпохі ці то з новымі пакаленнямі, але погляд на смерць, як і пахавальны рытуал церпіць змены. Зараз з-за каронавіруснай інфекцыі пахаваныя традыцыі ўвогуле сціснуліся: морг, катафалк, самыя блізкія ў трауры і на могілкі. У асноўным неяк так ды і труна – ці закрытая ці абцягнутая поліэтыленам. Такія нашыя сённяшнія рэалі, але хто ведае, як будзе пасля пандэміі, мо яе ўплыў істотна зменіць сам развітальны працэс.

Дзяды-2012 у Пінску на старых гарадскіх могілках вядомых з пачатку ХІХ стагоддзя, фота аўтара.

З нагоды Дзядоў прыгадаліся традыцыі праводжання нябожчыка ў апошні шлях на Пінскім Палессі ў другой палове ХІХ стагоддзя. Амаль праз 150 гадоў сучаснікі напэўна назавуць усё пералічанае прымітыўнымі забабонамі, але ж так было, так жылі продкі, прынамсі аўтара гэтага артыкула. Захавалася інфармацыя дзякуючы нататкам святара, збіральніка фальклора Дзмітрыя Булгакоўскага. Неаднаразова нашае радыё распавядала пра ягоны ўнёсак у захаванне побыта палешукоў ХІХ стагоддзя, як напрыклад: “Тобі, пане, шчедрэць, а нам ковбасы конэць…”. Цяпер разгледзім іншыя запісы.

Памінанне продкаў у Пінску на Дзяды-2012, фота аўтара.

У мінулым пінчукі верылі, што пасля выхаду з цела, душа застаецца ў доме шэсць тыдняў – да таго часу, пакуль не памрэ хто-небудзь у вёсцы і толькі пасля гэтага ідзе на вечны спачын.

Для абмывання трупа заўсёды запрашалі цотную колькасць старых жанчын, бо лічылі, што ў адваротным выпадку нябожчык зробіцца русалкай.

Пры капанні магілы бралі з яе зямлю і пасыпалі лаву, на якую клалі нябожчыка. Пасля таго, як выносілі цела з дому, адна з жанчын пасыпала жытам па лаве і па ўсёй хаце.

Калі адносілі памерлага на могілкі, то ў хаце павінен быў абавязкова хтосьці застацца, інакш у хуткім часе памрэ іншы прадстаўнік сям’і.

Старыя палешукі былі ўпэўныя ў тым, што калі вязуць мерцвяка на могілкі, нельга стаяць і глядзець у акно, бо будзе смярдзець з рота альбо забаляць вочы.

У Пінску захавалася традыцыя на Дзяды ставіць на кожную магілу зніч, каталіцкая частка старажытных гарадскіх могілак, фота аўтара.

Хваляваліся, каб не азірнўся святар, які праводзіць у апошні шлях нябожчыка, інакш неўзабаве яшчэ хтосьці памрэ ў сям’і. Прыкметай на няшчасце было апярэджванне працэсіі. На могілкі труну заўсёды вязлі закрытай, верылі, калі паглядзіць мерцвяк, то памрэ ўвесь свет.

У магілу клалі яйка, чыстую бялізну, тытунь і трубку, калі нябожчык курыў, а табакерку, калі ён нюхаў, таксама святую ваду ў бутэльцы, а ў некаторых выпадках грошы і гарэлку. Пры апусканні труны ў магілу, родныя кідалі туды замок, каб больш не паміралі ў сям’і.

У момант пахавання бліжэйшыя сваякі прыносілі на могілкі пабітыя гаршкі, каб не сумаваць па памерлым. З-за гэтага ж старэйшыя з сям’і бралі за пазуху зямлю, калі ў магілу апускалі труну.

Хросны ход па каталіцкай часцы старажытных могілак Пінска, 2-га лістапада 2012 года, фота аўтара.

Вярнуўшыся з могілак мылі рукі для таго, каб у нябожчыка была чыстая душа, як іх рукі… Усе, хто былі на пахаванні, садзіліся за стол і паміналі хлебам або мёдам. Выпівалі па тры кубкі гарэлкі. Абавязкова прыгаворвалі: „Вечная яму памяць, дай Божа яму неба, а нам здароўе; няхай са святымі адпачывае, а нас доўга чакае. Дай жа Божа яму на тым свеце царства нябеснае, а нам на гэтым свеце, каб Бог працягнуў лета з дзеткамі і з жывёламі”. У першую ноч пасля пахавання ставілі на стол у талерцы ваду і побач клалі булку хлеба, верылі, што душа памерлага прыйдзе ў госці ды будзе есьці і піць.

Канечне, нейкія адгалоскі захаваліся да нашых дзён, але большасць усяго засталося ў тых далёкіх гадах. Шмат чаго падаецца глупствам, але адказы на нейкія пытанні магчыма знайсці, продкі ведалі штосьці, мелі куды большую сувязь з прыродай, з’явамі, якія не паддаюцца навуковым тлумачэнням.

Пятро Савіч, Беларускае Радыё Рацыя