Гагатуха не гагоча
Трэці тыдзень запар у сваёй фельетоннай частцы зноў згадаю пра надвор’е. Проста для самога сябе і памяці чытачоў вырашыў запісаць тое, што падарыла нам маці-натура 1 студзеня, з 6 па 8 ды 13 і 14 чысла гэтага месяца. Засталося яшчэ паназіраць і запісаць, што здарыцца менавіта цягам свята Хрышчэння Гасподняга ці Трох Каралёў, значыць ці адвечна праслаўленыя «крашчэнскія маразы», нягледзячы на цалкам восеньска-веснавое зараз спалучэнне, сплывуць з марознай тэмпературай на Падляшша і чарговы раз дакажуць прынамсі пра Божы каляндар і прызнакі парадаку ў атмасферных франтах халоднага і цёплага паветра. Бо ж і тут, гаворачы найпрасцей, зараз поўная неразбярыха.
Але па чарзе. Дзень і пятнічны Шчодры вечар, Гагатухай ці Маланкай яшчэ ў нашым народзе званыя, аказаўся проста лістападаўскім днём з праліўным дажджом, пасля якога не толькі не хацелася высоўваць нос з хаты, але і прападала ахвота да любой навагодняй гульні па старым, юліянскім календары. Адным словам, асобы з павышанай метэапатычнай уражлівасцю ў гэты вечар у большасці выпадкаў былі для сваіх партнёраў, ці кампаньёнаў быццам тыя зараджаныя нервамі міны, якія толькі чакалі сваёй пары, каб узарвацца і негатыўнай энергетыкай спаралізаваць сваіх субяседнікаў. От табе і маеш навагодні баль ці доўгачаканае хатняе застолле. Пішу пра такія эмоцыі таму, што ўжо ў суботні стары Новы год, віншуючы і атрымліваючы віншаванні і пажаданні па тэлефоне ад сваіх сяброў і знаёмых, на пытанне як ім гулялася ў гэтую ноч, адказвалі часта «лепш давай забудземся», або «няма пра што гаварыць».
Ну што ж, тады заставалася жадаць ім жыцця ў здароўі і без тых нерваў, што не толькі прыгажосці шкодзяць, але і напэўна забіраюць цэнныя дні з нашага календара жыцця. Для іх усіх, але і кожнаму з нас паасобку бальзамам для вачэй і настрою было напэўна навагодняе надвор’е. Не ведаю як было ў іншых кутках Падляшша, але ў Беластоку субота была па-сапраўднаму веснавой — надзвычай цёплай і сонечнай. Адным словам, восень і вясна проста скасавалі зіму. І калі ўявіць сабе традыцыйныя калядныя вобразы, дзе цёпла апранутыя калядоўшчыкі ў кажушках з гвяздаю ў траскучым марозе і па снежных сумётах вандруюць і спяваюць на радасць Гасподнюю, то не было аніякай магчымасці пабачыць такую карціну ў зімовым антуражы. Бо ж прапалі такія зімы, а калядоўшчыкі, на жаль, відаць перасталі нараджацца і жыць у такім светаўяленні.
У гэтую ноч, поўную жартаў, варажбы, фокусаў, не стала ў нас падлеткаў, маладзіц і маладзёнаў, за якімі заставалася права на беспакараную гульбу — часам нават вельмі грубую і не такую аж да канца бяспечную. Бо дзе ж тут высыпаць попелам тую праславутую сцежку па снезе паміж сядзібамі хлопца і дзяўчыны, якія закаханыя ў сабе? Ізноў няма тых дзяўчат і хлопцаў, а замест снегу атрымалі мы толькі дождж і балота. Зняць славутыя брамкі і вароты таксама няма каму, а зараз яны ў большасці выпадкаў не драўляныя, толькі жалезныя і цяжкія. Таму нават ахвотныя да такога сімвалічнага жарту ўдаўцы ці ўдавіцы дзеля ўспамінаў сваёй маладосці не ў змозе зняць такое ўстройства. Пульнуць вароты некалькі метраў далей не пад сілу маладым гаспадарам, а што тады казаць пра іхніх дзядуляў. Гісторыі з вазамі, санкамі на стрэхах і шклом на коміне гучаць зараз як расказы з другой цывілізацыйнай прасторы. А і коні звяліся разам са сваім гаспадарамі, адыходзчы ў краіну вечнасці са сваімі індзейскімі, магічнымі замовамі і сенакоснымі лугамі. Пра варажбу вясельнага характару прыходзіцца ўжо забыцца, а варажыць тады толькі апошнім вясковым старажылам, як доўга каму прыйдзецца жыць таксама апасна, бо можна выклікаць гнеў Божы і д’ябальскую радасць.
Адным словам падляшская дэмаграфічная праблема не дазваляе нават раз у год усім нам пагагатаць на поўны рот.
Яўген Вапа, „Ніва” № 4, 2023 год